Abby Abadi Dah Bertudung,Dulu Takut Makan DiriPrevious Article
Cikgu Lacurkan 22 Murid Sekolah RendahNext Article
Breaking News
  • Anwar Saman Muhammad Azri RM100 Juta KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memfailkan saman fitnah RM100 juta terhadap pemblog Papa Gomo berhubung penyiaran perkataan dan beberapa keping gambar 'intim' yang mengaitkan [...]
  • Blogger Papa Gomo Disaman RM100 Juta Oleh AnwarBlogger Papa Gomo Disaman RM100 Juta Oleh Anwar Kalau nak DSAI saman GOMO satu persatu sampai ke penhujung nyawa pun tak habis. Terlalu banyak artikel fitnah dalam blog GOMO. Ehh jap, [...]
  • Terkini, Membeli-Belah Di Tesco Hanya Dari RumahSebelum ini, kami pernah berkongsi akan mengenai pihak Tesco Malaysia yang akan membolehkan pengguna membeli-belah pelbagai barangan runcit dan harian mereka terus melalui web. Kini nampaknya perkhidmatan tersebut telah pun [...]

Latest Hot

Dua Cara Buat Telur Masin

Article   0 Comments
Line Spacing+- AFont Size+- Print This Article

PERNAH menjamah telur masin yang tidak menepati selera? Kurang masin atau terlalu masin? Harganya pula semakin hari semakin mahal, pasti membuatkan kita membebel tidak puas hati.

Ada juga anak perantau yang tinggal atau belajar di luar negara teringin menikmati lauk telur masin. Jika sukar, apa salahnya hasilkan sendiri telur masin.

Ramai yang tidak tahu sebenarnya tidak sukar membuat telur masin. Memang agak lama menunggu tetapi proses membuatnya tidak sukar. Pasti puas hati menikmati telur masin buatan sendiri.

CARA PERTAMA

Jika bimbang, hasilkan beberapa biji dulu seperti panduan berikut:
Bahan-bahan yang diperlukan:

10 biji telur
1 jag air (2 liter)
500 gram garam (atau mengikut selera kemasinan sendiri)

Proses pembuatan telur masin:

a) Petua memilih telur

- Telur itik yang terbaik tetapi boleh juga menggunakan telur ayam. Bukan semua orang mudah mendapatkan telur itik. Sebenarnya telur ayam pun boleh juga digunakan cuma telur itik lebih tebal kulitnya dan sesuai dijeruk sebagai telur masin. Ia juga dikatakan lebih tahan lama dan hasilnya lebih sedap berbanding telur ayam.

Di Malaysia tidak sukar mendapat telur itik bagi membuat telur masin tetapi sekiranya anda perantau di luar negara dan sukar mendapat telur itik, telur ayam boleh digunakan.

- Saiz bukan masalah utama cuma telur jangan terlalu nipis kerana kelak mudah pecah. Jangan terlalu besar kerana telur akan saling berlaga di dalam bekas penyimpanannya jadi risiko pecah perlu diminimumkan. Pilih warna telur yang kehijauan.

- Telur mesti sempurna, tidak boleh rosak ataupun pecah walau sedikit pun. Lubang halus pun tidak boleh kerana melalui lubang itu air boleh masuk dan merosakkan proses pemasinan telur.

- Mesti menggunakan telur yang baru dan segar.

b) Basuh telur sehingga bersih dan keringkan.

c) Masak air dan garam dengan api perlahan sehingga garam larut dan likat. Biar sehingga sejuk atau semalaman.

d) Tapis air garam bagi mendapatkan air garam yang betul-betul bersih tanpa kekotoran sampingan.

e) Masukkan telur ke dalam air garam tadi. Pastikan air garam cukup penuh untuk menenggelamkan semua telur sekali gus. Tutup bekas kemas-kemas.

f) Tulis tarikh di luar bekas penyimpanan supaya senang ingat tarikh pembuatannya.

g) Selepas dua minggu, telur sudah boleh direbus. Kemasinan telur bergantung pada air garam tadi dan sekiranya terlalu masin, boleh rendam di dalam air biasa sehari dua bagi mengurangkan masin sebelum direbus.
Telur Masin dalam Bebola Daging

CARA KEDUA dipetik dari blog ini
Hujung minggu yang lalu kami bersama anak-anak buat telur masin. Kosnya sangat murah, tanah liat korek free sahaja ambil di belakang rumah. Kos lain pula garam hanya RM 1.50 dan yang mahal sikit telur itek sebanyak 50 biji cuma RM 24.00, hanya itu sahaja kos yang diperlukan. Langkah pertama ambil tanah liat yg kering hancurkan guna tukul.


Kemudian kisar tanah itu hingga halus, lepas itu tapis utk mengasingkan butiran kasar.

Buat ramah-ramai berkumpulan tak terasa semua kerja itu sambil sembang- sembang sahaja.

Tanah tadi digaul bersama larutan garam dengan kadar 7-10g bagi setiap biji. Kacau tanah dan masukkan air sedikit demi sedikit … GUNAKAN GARAM HALUS kerana senang utk larut.
Selepas itu salutkan tanah tadi kepada telur… macam main tanah senang je.

Golekkan telur yang telah disalut tanah tadi di atas sekam padi bakar. Boleh juga digolekkan di atas habuk kayu… utk mengekalkan kelembapan tanah dan mengelakkan telur tadi dari melekat antara satu sama lain.

…..dah siap pun, tunggu hingga 2 minggu ke atas baru boleh direbus.

Utk langkah yg lebih jelas sila klik  ke blog asal bawah ni yer

1. CARA CARA MEMBUAT TELUR MASIN KAEDAH SALUTAN
2. TELUR MASIN STEP BY STEP

. “xlupa untuk Share Kat Facebook juga yea,TQ”

Comments

Tak Lupa Komen

Article   0 Comments
Banner
Banner
Banner
Banner
Advertise Text Here[RM20]

Rahsia Besarkan Zakar DENGAN Mudah Klik Sini 

Rahsia Awek Muda dan Kekal Cantik Klik Sini 

Petua Tahan Lama Jimak Di Ranjang Klik Sini 

Cara Nak Henan Awek DENGAN Senang Klik Sini 

Cara jemput rezeki 3 angka kurang dari sejam. Macam x percaya jom tengokKlik Sini 
ping your blog, website, or rss feed for free my ping in totalping.com Page Rank Check