Video,5 Polis Terkorban Di SempornaPrevious Article
21 Askar Pengkalan Chepa Berlepas Ke SabahNext Article
Breaking News
  • Anwar Saman Muhammad Azri RM100 Juta KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memfailkan saman fitnah RM100 juta terhadap pemblog Papa Gomo berhubung penyiaran perkataan dan beberapa keping gambar 'intim' yang mengaitkan [...]
  • Blogger Papa Gomo Disaman RM100 Juta Oleh AnwarBlogger Papa Gomo Disaman RM100 Juta Oleh Anwar Kalau nak DSAI saman GOMO satu persatu sampai ke penhujung nyawa pun tak habis. Terlalu banyak artikel fitnah dalam blog GOMO. Ehh jap, [...]
  • Terkini, Membeli-Belah Di Tesco Hanya Dari RumahSebelum ini, kami pernah berkongsi akan mengenai pihak Tesco Malaysia yang akan membolehkan pengguna membeli-belah pelbagai barangan runcit dan harian mereka terus melalui web. Kini nampaknya perkhidmatan tersebut telah pun [...]

Latest Hot

Ya Atau Tidak Kerajaan Filipina Bersama Penceroboh Ingin Dapatkan Sabah

Article   2 Comments
Line Spacing+- AFont Size+- Print This Article


Siapakah yang menceroboh perairan negara di lahad datu?

Tentera Diraja Kesultanan Sulu = The Royal Sulu Sultanate Army. Mereka di anggarkan dalam 400 ketika mula2 datang. Jumlah terkini [3.3.2013] mungkin telah berubah ikut situasi dan keadaan semasa. Mereka dilengkapi dengan senjata. Mereka juga terlatih. Mereka datang dari selatan filipina. Ketua mereka ialah Raja Muda Agbimudin Kiram, iaitu adik kepada Jamalul Kiram III dan Ismael Kiram II. Jamalul Kiram pernah bertanding untuk jawatan senator bagi memasuki dunia politik di negara kelahiran dia, iaitu filipina.

Apa tujuan mereka mencerobohi sabah?

Mereka mahu menduduki sabah. Mereka menuntut bahawa sabah ialah hak milik kesultanan sulu. Mereka juga menegaskan bahawa sabah ialah rumah mereka. Mereka tidak akan keluar dan berganjak dari sabah biarpun terpaksa mati disini. Mereka tegas mahu mengambil semula apa yang pernah menjadi milik kesultanan sulu pada waktu zaman dahulu.

Logik ke tuntutan mereka?

Tak logik langsung.
Pertama, keturunan sultan sulu tidak lagi diiktirafkan sebagai sultan lagi di filipina. Maksudnya apa yang tinggal kini ialah waris sultan sulu bukan sistem pemerintahan kesultanan sulu. Sistem itu sudah tidak diiktirafkan oleh mana2 negara sekalipun sekarang neh.

Kedua, ada dua kumpulan yang claim masing2 ialah sultan sulu. Maksudnya sesama mereka berpecah, ada dua kumpulan bertelagah dan up diri masing2 sebagai ketua dan sultan sulu bagi kumpulan dan pengikut masing2.

Ketiga, paling penting. Ada juga di antara mereka self claim sultan of sabah dan sultan of sabah dan sulu. Memang kelakar habis.
 
Korang boleh rujuk dua link kat bawah neh untuk penjelasan lanjut ;

http://www.fakesulusultans.com/

http://www.royalsultanateofsulu.org/

Waris yang di iktiraf [tetapi bukan sultan sulu yang diangkat kerana kesultanan sulu tidak lagi di iktirafkan kewujudan di filipina [sistem pemerintahan]] juga memohon agar pakcik dia iaitu Jamalul Kiram III pulang semula ke tempat asal [selatan filipina] dan hentikan segera peperangan dengan orang malaysia. Rujuk link kedua tue.

Betul ke sabah berstatus pajakan? Kena bayar rm5k setahun?

Memang kerajaan kita bayar mereka tiap2 tahun dalam jumlah tertentu. Atas asas ini mereka menuntut dan menganggap sabah hak milik mereka. Tempoh bayaran ini dikatakan akan tamat/berakhir pada bulan mac 2013. So ini bermaksud selepas ini mereka tidak akan menerima apa2 bayaran dari sabah lagi. Dan kerana itu mereka memberontak pada awalnya [spekulasi].

Bayaran ini bukan bermaksud bahawa kita iktirafkan mereka adalah pemilik sah di sabah. Ia adalah sebagai satu perjanjian yang telah dimeterai tak berapa lama dahulu. Kesultanan sulu dan sepanyol telahpun sepakat menyerahkan sabah kepada britian [syarikat hindia timur] di atas beberapa perjanjian. Antaranya ;

- Melepaskan hak milik ke atas sabah

- Melepaskan tuntutan dan kuasa pentadbiran dan politik ke atas sabah

- Bayaran sebagai sagu hati sampai tempoh tertentu [macam jual beli ansurans]

Malaysia mematuhi pelan perjanjian tersebut sehingga la ke masa akhir. Kita tidak langgar penjanjian tersebut. Yang datang dan langgar perjanjian tersebut ialah waris kesultanan sulu di filipina.

Boleh ke tuntutan ini di bawa ke ICJ? Mahkamah dunia?

Boleh. Tetapi peluang untuk mereka menang ialah tipis [lebih tepat, tiada, sebab tidak akan dilayan langsung].

Ini kerana malaysia mempunyai rekod mengenai penyerahan sabah kepada britian. Malaysia juga mempunyai perjanjian, dokumentasi dan segala bukti berkaitan yang menunjukkan sabah ialah negeri merdeka dan berdaulat dan bebas dari mana2 pemerintahan beraja dan sultan dan sebagainya.

Malaysia juga mempunyai bukti ketika sabah menuntut kemerdekaan, waris sultan sulu tidak pernah tampil dan mengatakan apa2 mengenai pemilikkan mereka ke atas sabah. Selama malaysia memajukan sabah, bersama2 rakyat sabah bersatu di bawah malaysia, tidak pernah sekalipun mereka tampil dan tuntut bahawa sabah ialah negeri yang tidak mahu menjadi sebahagian dari malaysia. Jadi tuntutan mereka tidak berasas untuk dilayan oleh mahkamah antarabangsa. Tetapi jika mereka nak bawa tuntutan ini ke mahkamah antarabangsa silakanlah. Jika itu satu2 nya cara untuk hentikan serangan di lahad datu ketika ini.

Amek contoh kes Pulau Lingitan dan Pulau Sipadan ;

Article 3The Spanish Government relinquishes as far as regards the British Government, all claim of sovereignty over the territories of the continent of Borneo which belong, or which have belonged in the past, to the Sultan of Sulu (Jolo), including therein the neighboring islands of Balambangan, Banguey and Malawali, as well as all those islands lying within a zone of three marine leagues along the coasts and which form part of the territories administered by the Company styled the ‘British North Borneo Company’.
http://www.icj-cij.org/docket/files/102/7714.pdf
Relinquishes = melepaskan hak/kuasa/pemilikkan.

Ini bermaksud mereka telah menandatangani perjanjian pelepasan hak/kuasa/pemilikkan/tuntutan ke atas daerah2 yang diserahkan kepada syarikat hindia timur yang kemudian nya berperanan membentuk malaysia dengan melepaskan sabah untuk merdeka dan bersatu di bawah malaysia. Menggunakan ini dengan asas, secara jelas dan nyata, mereka telah melepaskan hak ke atas sabah dan sabah ialah negeri yang terbukti merdeka dan tidak boleh dijajah oleh mana2 pihak by any means.

ATM dan PDRM berhak mempertahankan sabah dari serangan tentera penceroboh. Dan kuasa luar TIDAK boleh masuk campur sama sekali kerana MALAYSIA sedang mempertahankan kedaultan tanahair kami sendiri.

Ketika sabah dan sarawak menuntut kemerdekaan, satu kajian telah diadakan. Dinamakan suruhanjaya Cobbod. Kajian tersebut menunjukkan 3 dasar pendirian majoriti sabahan dan sarawakian ketika itu.

1/3 mahukan kemerdekaan mutlak di bawah malaysia,

satu pertiga mahukan kemerdekaan bersama2 malaysia dengan syarat hak mereka dilindungi sepenuhnya dan

1/3 berpecah kepada dua kumpulan kecil iaitu mahu kekal bersama british dan kemerdekaan mutlak tanpa bersama2 malaysia.


Adakah kerajaan filipina bersama2 tentera penceroboh untuk mendapatkan sabah?
YA dan TIDAK.


Ya disini bermaksud mereka memang ada kemahuan untuk mendapatkan sabah. Memang media mereka tak henti2 mengatakan sabah hak mereka. Betul2 syok sendiri orang kata.

Mereka juga mahu membawa kes ini ke peringkat tertinggi. Mereka minta campur tangan kuasa luar dan kuasa besar untuk merampas sabah. Mereka juga mahukan kes tuntutan ke atas sabah di bawah ke mahkamah dunia. Mereka kata malaysia ialah negara kecik dan tiada apa yang perlu ditakuti since mereka menang tuntutan ke atas China suatu masa dahulu.

Tidak disini bermaksud, mereka bukanlah nak bantu pasukan penceroboh dapatkan sabah. Sebaliknya pasukan pemberontak itu telah diperguna2kan oleh kerajaan filipina. Kerajaan filipina nak dapatkan sabah demi diri mereka sendiri bukan kerana perjuangan ke apa ke, sama sekali tidak sehaluan, seniat dengan waris kesultanan sulu. Pendek kata disini baik kerajaan filipina dan kesultanan sulu dua2 syok sendiri dan perasan tak habis2 bahawa sabah hak mereka.

Adakah Anwar Ibrahim terlibat?

Ya dan Tidak.

Ya disini bermaksud Anwar Ibrahim memang ada menjanjikan perubahan untuk rakyat sabah. Menjanjikan akan menyelesaikan konflik PATI, kebanjiran warga asing, isu penyelesaian IC, tanah dan perkara2 berbangkit di sabah sejurus dia menjadi PM. [Nampaknya DSAI belum lagi jadi PM, dia dah menerima kesan seolah2 dia ialah PM Malaysia]. Janji2 ini merisaukan dan mengusarkan masyarakat filipina yang bebas keluar masuk sabah selama ini.

Tidak disini bermaksud Anwar tiada kaitan dengan tindakan rambang, membuta tuli yang dilakukan oleh pengikut2 kesulanan sulu [angkat diri sendiri as sultan].

Tetapi media filipina melaporkan hal yang sebaliknya, kenapa?

Media filipina tidak MAHU PAKATAN RAKYAT menjadi kerajaan PUSAT di malaysia. Mereka tidak mahu rakyat2 mereka yang sesuka ahti memasuki sabah akan menghadapi masalah selepas PR mentadbir negara. Rakyat mereka masuk ke sabah berdagang, berniaga, berkerja sehingga menyusahkan rakyat asal sabahan. Mereka juga risau jika PR mentadbir negara beberapa polisi yang tidak menyebelahi rakyat mereka akan dimeterai.

Mereka juga tidak mahu malaysia mengalami perubahan drastik dari segi ekonomi, sosial dan politik kerana malaysia selangkah ke arah kemajuan dan lebih baik berbanding filipina.

Kerajaan filipina juga mungkin berdendam kerana anwar pernah bertemu dengan beberapa pemimpin yang filipina anggap sebagai musuh negara mereka.

Tetapi kenapa anwar tak saman je, Sambung baca lagi SINI

Comments

Tak Lupa Komen

Article   2 Comments
Banner
Banner
Banner
Banner
Advertise Text Here[RM20]

Rahsia Besarkan Zakar DENGAN Mudah Klik Sini 

Rahsia Awek Muda dan Kekal Cantik Klik Sini 

Petua Tahan Lama Jimak Di Ranjang Klik Sini 

Cara Nak Henan Awek DENGAN Senang Klik Sini 

Cara jemput rezeki 3 angka kurang dari sejam. Macam x percaya jom tengokKlik Sini 
ping your blog, website, or rss feed for free my ping in totalping.com Page Rank Check