Awek Berbikini Kantoi Nampak BuluPrevious Article
Bob Kuman Meninggal Dunia?Next Article
Breaking News
  • Anwar Saman Muhammad Azri RM100 Juta KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memfailkan saman fitnah RM100 juta terhadap pemblog Papa Gomo berhubung penyiaran perkataan dan beberapa keping gambar 'intim' yang mengaitkan [...]
  • Blogger Papa Gomo Disaman RM100 Juta Oleh AnwarBlogger Papa Gomo Disaman RM100 Juta Oleh Anwar Kalau nak DSAI saman GOMO satu persatu sampai ke penhujung nyawa pun tak habis. Terlalu banyak artikel fitnah dalam blog GOMO. Ehh jap, [...]
  • Terkini, Membeli-Belah Di Tesco Hanya Dari RumahSebelum ini, kami pernah berkongsi akan mengenai pihak Tesco Malaysia yang akan membolehkan pengguna membeli-belah pelbagai barangan runcit dan harian mereka terus melalui web. Kini nampaknya perkhidmatan tersebut telah pun [...]

Latest Hot

Kehidupan Seks Pelaut Tanpa Isteri Yang Sah

Article   0 Comments
Line Spacing+- AFont Size+- Print This Article

Sedikit perkongsian info agama, tentang bagaimana kehidupan seks bagi pelaut yang berbulan-bulan mahupun bertahun di lautan tanpa mendapat seks yang halal dari pasanganya (isteri). Di sini persoalan yang mungkin dapat merungkai persoalan pelaut Malaysia, malahan mungkin persoalan ini juga bermain difikiran paraisteri pelaut.

Satu soalan ditanya kepada seorang ustaz:
Assalaamu’alaikum wr wb
Ustaz yang saya hormati, semoga ustaz sekeluarga dilimpahi keberkatan dari Allah SWT. Dan semoga sentiasa diberi kesihatan agar dapat berdakwah dan mengembangkan syariah islam. Disini saya ada beberapa soalan yang mana mungkin agak jarang didengar kerana bidang pekerjaan saya agak sedikit berbeza dengan orang lain.

Soalan saya:
1. Bagaimana kehidupan seks pelaut (yang belayar kapal berbulan-bulan) atau musafir yang mereka sampai berbulan-bulan meninggalkan isteri dirumah? Adakah dengan onani menjadi halal bagi mereka? Kerana pelaut kebanyakan merantau berbulan-bulan diatas kapal untuk mencari rezeki yang halal untuk anak dan ister.
2. Bagaimana pula dengan para sahabat yang sering bertugas berdakwah atau berperang dalam masa yang lama?

JAWAPAN:-

Waalaikumusalam ‘ warahmatullahi wabarakatuh,

Barangkali kalau hanya sekadar bekerja di luar negeri tetapi menetap di suatu tempat, masih ada beberapa alternatif penyelesaian. Tetapi yang agak sukar keadaannya bagi para pelaut yang belayar di lautan seperti yang anda sebutkan sebagai contoh.

Pelaut sememangnya bekerja di tengah-tengah lautan dan terus berpindah dari satu negara ke negara-negara lain. Keadaanya sama sekali mustahil untuk membolehkan mengajak isteri dalam untuk mengikuti mereka, juga tidak mungkin untuk berpoligami di negara-negara lain, kerana sering berubah-berubah tempah dan negara sebab negara yang disinggahinya sangat banyak, tidak mungkin seorang pelaut berkahwin di semua negara yang disinggahinya.

Walaubagimanapun kesempatan untuk pulang bercuti, waktunya memang pasti tidak terlalu lama (sama ada 1-3 bulan mengikut company). Tidak mungkin boleh memenuhi keperluan seksual yang mana barangkali diperlukannya suatu masa.

Berbeza dengan pelajar atau pekerja yang menetap di suatu bandar. Masih mungkin bagi mereka untuk berkahwin secara rasmi dengan wanita tempatan, atau mengajak isteri tinggal di luar negeri.



Mengikut kajian seks yang tidak betul akan mempengaruhi kehidupan individu terbabit.


Hukum Onani

Umumnya para ulama sepakat untuk mengharamkannya, dengan pelbagai dalil yang mereka kemukakan. Salah satunya adalah ayat Quran berikut ini:


Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela.Barang siapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas . (Surah Al-Mukminum: 5-7)


Ayat ini dapat kita simpulkan, bahawa haram hukumnya mendapatkan kenikmatan seksual kecuali dari isteri atau wanita yang dihalalkan Allah. Sedangkan bila kenikmatan itu didapati di luar dari kedua-dua orang di atas, maka hukumnya dilarang.

Namun Al-Imam Ahmad memberikan pengecualian mengikut fatwa dari Ibnu Abbas radhiyallahu a’nhu . Ibnu Abbas ra pernah ditanya oleh seorang pemuda tentang undang-undang beristimna ‘(onani), maka beliau menjawab:

نكاح الأمة خير منه, وهو خير من الزنا


Menikahi wanita lebih baik dari perbuatan itu (onani), tetapi (onani) lebih baik dari zina.



Pada waktu lain, beliau didatangi oleh seorang pemuda yang belum berkahwin.Pemuda itu menyatakan bahawa suatu saat dirinya dilanda nafsu seksual yang sangat hebat. Sampai akhirnya dia menggesek-gesekkan kemaluannya hingga terjadi inzal (ejakulasi). Ibnu Abbas kemudian berkata, 

“Hal itu lebih baik dari zina.”


Ada sebuah hadis yang secara terang-terangan menyebut tentang haramnyaistimna ‘ . iaitu

ناكح اليد ملعون


Menikahi tangan (onani) adalah perbuatan terlaknat.



Namun ternyata hadis ini dihukumi oleh sebahagian ulama sebagai hadis yang tidak ada dasarnya ( laa ashla lahu ).

Syeikh Said Ramadhan Al-Buthi, ulama besar Syria dan guru besar syariah, ketika ditanya tentang kes onani ‘terpaksa‘ mengatakan bahawa kira-kira jalan tengah dari perbezaan dua pendapat ini bahawa bila seorang hampir tidak boleh terhindar dari zina dan hanya ada satu-satunya jalan untuk menghindarinya adalah dengan onani, maka onani itu lebih baik baginya daripada berzina. Ertinya, onani dibolehkan bagi dirinya kerana kecemasan.

Barangakali pendapat Syeikh Said Ramadhan Albuthi ini boleh dijadikan sebagai salah satu dasar fatwa untuk kes pelaut yang berbulan-bulan tidak ‘bertemu’ dengan isteri mereka.

. “xlupa untuk Share Kat Facebook juga yea,TQ”

Comments

Tak Lupa Komen

Article   0 Comments
Banner
Banner
Banner
Banner
Advertise Text Here[RM20]

Rahsia Besarkan Zakar DENGAN Mudah Klik Sini 

Rahsia Awek Muda dan Kekal Cantik Klik Sini 

Petua Tahan Lama Jimak Di Ranjang Klik Sini 

Cara Nak Henan Awek DENGAN Senang Klik Sini 

Cara jemput rezeki 3 angka kurang dari sejam. Macam x percaya jom tengokKlik Sini 
ping your blog, website, or rss feed for free my ping in totalping.com Page Rank Check