Rahsia Perkataan Alhamdullilah Selepas BersinPrevious Article
Pokok Kelapa Berbuahkan Pisang Dan NangkaNext Article
Breaking News
  • Anwar Saman Muhammad Azri RM100 Juta KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memfailkan saman fitnah RM100 juta terhadap pemblog Papa Gomo berhubung penyiaran perkataan dan beberapa keping gambar 'intim' yang mengaitkan [...]
  • Blogger Papa Gomo Disaman RM100 Juta Oleh AnwarBlogger Papa Gomo Disaman RM100 Juta Oleh Anwar Kalau nak DSAI saman GOMO satu persatu sampai ke penhujung nyawa pun tak habis. Terlalu banyak artikel fitnah dalam blog GOMO. Ehh jap, [...]
  • Terkini, Membeli-Belah Di Tesco Hanya Dari RumahSebelum ini, kami pernah berkongsi akan mengenai pihak Tesco Malaysia yang akan membolehkan pengguna membeli-belah pelbagai barangan runcit dan harian mereka terus melalui web. Kini nampaknya perkhidmatan tersebut telah pun [...]

Latest Hot

Beza Saidina Umar Dengan Sultan

Article   0 Comments
Line Spacing+- AFont Size+- Print This Article

Aku tak tau dari mana pemikiran feudal orang Melayu ni datang. Terlalu mengagung-agungkan makhluk yang bukannya maksum yang bergelar Sultan. Malkhluk Allah yang bergelar Sultan ni nampaknya tidak boleh langsung dikritik mahupun dikomen. Seolah-olah mereka ni kebal daripada melakukan dosa.

Apabila ada individu yang mengkritik, dia akan didakwa atas Akta Hasutan yang dicipta dengan akal manusia. Sedangkan, apabila Islam dihina, terlalu sedikit orang yang bersuara. Orang yang melenting pasal Sultan, entah-entah langsung tak ambik pusing pasal Islam dihina. Itu baru Islam dihina, belum lagi umat Islam yang hari-hari ditindas dan dibunuh. Kalau Sultan dikritik, tindakan yang paling wajar diambil oleh para penjilat adalah mendakwa mereka di bawah Akta Hasutan.

Disebabkan mereka ni tak maksum tapi diagung-agung dan didewakan, aku nak bawak satu kisah seorang pemimpin agung, sahabat akbar, ulamak mujtahid dan ahli syurga yakni Saidina Umar ra. Kita pun tahu, sebelum keislamannya, beliaulah mafia Arab. Kerja asyik nak gaduh, suka berbunuhan, dan pernah bersumpah untuk memenggal kepala Nabi SAW.

Kisahnya adalah beliau sendiri dimuhasabah oleh orang lain walaupun pada masa tu, beliau adalah Amirul Mukmin. Dalam satu kes, Saidina Umar telah memanjat rumah seorang lelaki kerana berasa curiga terhadap apa yang sedang berlaku dalam rumah tu. Lalu, Saidina Umar telah memanjat bumbung rumah tu dan melihat perbuatan lelaki tersebut.


Lelaki tersebut telah membantah Umar dan berkata: “Jika aku menderhakai Allah pada satu perkara, sesungguhnya engkau telah menderhakaiNya pada tiga perkara.” Umar bertanya: “Apa dia?” Dia berkata:

وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ


“dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang”. [al-Hujurat(49):12]

Sesungguhnya engkau telah melakukannya. Allah berfirman:

وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

“…dan masuklah ke rumah (Kamu) itu melalui pintunya, serta bertaqwalah kamu kepada Allah
supaya kamu berjaya”. 
[al-Baqarah (2):189]

Sesungguhnya engkau telah memanjat dari bumbung. Allah berfirman:

فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ

Maka apabila kamu masuk ke mana-mana rumah, hendaklah kamu memberi salam kepada (sesiapa yang seperti) kamu dengan memohon kepada Allah cara hidup yang berkat lagi baik. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat (yang menjelaskan hukum-hukumNya), supaya kamu memahaminya [an-Nur (24):61]
Sesungguhnya engkau tidak memberi salam.” Maka Umar pun meninggalkannya. Maka ketahuilah bahawa sesiapa yang mengunci pintu rumahnya dan bersembunyi di sebalik dindingnya, maka tidak harus seseorang memasuki tanpa izin daripadanya hanya kerana ingin mengetahui perbuatan maksiat. Kecuali jika ia nyata sehingga diketahui oleh sesiapa yang berada di luar rumah tersebut.” [Al-Ghazali, Ihya ‘Ulum al-Din, 3/28, Beirut: Dar al-Khair 1990].

Begitulah beraninya lelaki tersebut memuhasabah seorang Amirul Mukminin dengan firman-Nya yang agung di hadapan Amirul Mukminin sendiri. Tapi, Saidina Umar langsung tidak melenting, tetapi keesokan harinya Baginda pergi berjumpa para sahabat yang lain termasuk Saidina Ali untuk membincangkan perkara ini. Keputusannya, lelaki tersebut tidak boleh dijatuhkan hukuman kerana tidak cukup saksi.


Apa yang pasti, takde seorang pun umat Islam yang membuat perhimpunan di hadapan rumah Saidina Umar untuk mengampu Saidina Umar sebagai tanda sokongan terhadapnya. Pada ketika itu, umat Islam benar-benar faham Islam dan benar-benar faham konsep ketidakmaksuman manusia biasa. Dan juga, umat Islam benar-benar faham konsep muhasabah pemimpin. Mereka takkan terkinja-kinja menjilat dan mengipas punggung para khalifah apabila sang khalifah dimuhasabah dan ditegur. Bahkan, para khalifah yang adil akan mengaku salah apabila mereka sedar yang mereka telah melakukan kesalahan.

Tapi, macam mana pulak dengan fenomenan dan situasi rakyat Malaysia hari ini? Jauh panggang dari api jika dibandingkan dengan kes Saidina Umar ini. Rakyat sekarang lebih rela menjilat punggung pemimpin-pemimpin kita termasuk Sultan yang bukannya maksum pun! Apabila ada yang mengkritik dengan hujah yang benar lagi berasas, orang yang mengkritik itu akan didakwa di atas Akta Hasutan!

Inilah akibat daripada kebobrokan sistem syirik demokrasi. Umat Islam mendewa-dewakan pemimpin yang tidak menerapkan hukum Allah dan mendiamkan diri apabila mereka tidak menerapkan hukum-hakam Allah. Wallahi, umat Islam tidak memerlukan institusi beraja dan institusi politik yang tidak menerapkan hukum Allah!
sumber 100% dari http://www.soutulmujahid.com/2012/06/beza-saidina-umar-dengan-sultan.html

Comments

Tak Lupa Komen

Article   0 Comments
Banner
Banner
Banner
Banner
Advertise Text Here[RM20]

Rahsia Besarkan Zakar DENGAN Mudah Klik Sini 

Rahsia Awek Muda dan Kekal Cantik Klik Sini 

Petua Tahan Lama Jimak Di Ranjang Klik Sini 

Cara Nak Henan Awek DENGAN Senang Klik Sini 

Cara jemput rezeki 3 angka kurang dari sejam. Macam x percaya jom tengokKlik Sini 
ping your blog, website, or rss feed for free my ping in totalping.com Page Rank Check