Video Skandal Bangkrapnya Bank BumiputeraPrevious Article
Aksi Berani Bogel Amoi Panjat Menara ElektrikNext Article
Breaking News
  • Soalan Peperiksaan SPM Pun Jadi Medan PolitikSoalan Peperiksaan SPM Pun Jadi Medan Politik Kementerian Pelajaran Malaysia tidak bertanggungjawab berhubung soalan peperiksaan percubaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini yang mempunyai soalan mengenai perhimpunan BERSIH 3.0.  Menurut seorang jurucakap [...]
  • Boobstagram, Laman Sosial Untuk Berkongsi Gambar PayudaraBoobstagram, Laman Sosial Untuk Berkongsi Gambar Payudara Sejak  penggunaan internet yang meluas , pelbagai website sosial muncul dari myspace, Friendster, kemudian ada Facebook, Twitter, dan Instagram. Terkini dan sedang hot Boobstagram [...]
  • Dipanah Petir Ketika Pegang TelefonDipanah Petir Ketika Pegang Telefon “Ketika itu terdetik di hati saya mungkin anak bongsu saya sudah meninggal. Lalu dalam keadaan gelap saya dapat capai telefon bimbit isteri sebagai sumber cahaya dan [...]

Latest Hot

12 Gambar Pemburu Wanita Kejam Dengan Mangsanya

Article   0 Comments
Line Spacing+- AFont Size+- Print This Article
12 Gambar Pemburu Wanita Kejam Dengan Mangsanya

12 Gambar Pemburu Wanita Kejam Dengan Mangsanya

 xlupadotcom2

Melissa Bachman adalah seorang artis mempunyai hobi memburu binatang.Pemburu wanita ini terkenal kerana membunuh binatang tanpa belas kasihan..

Apa reaksi anda kalau girlfriend korang hobi membunuh mcm ni.

pemburu terkenal yang membunuh pelbagai binatang tanpa belas kasihan. Bachman membunuh binatang ini kerana ianya merupakan hobinya. Selain itu, semua ini membuatnya semakin popular. Kalau anda pencinta binatang, gambar-gambar dibawah ini tidak sesuai untuk anda.Dibawah ini adalah koleksi haiwan ganas yang dibunuh secara ganas olehnya.

INFO : Hukum Membunuh Binatang
(Soal Jawab Majalah As-Sunnah Edisi 10/Thn. XIII)

Pertanyaan:

Bagaimana hukum membunuh binatang pengganggu seperti lipas, semut, lalat, nyamuk & binatang-binatang serupa lainnya?.

Ummu Ifa 085255975xxx

Jawaban:

Syariat Islam dibangun di atas asas jalbul mashâlih (menciptakan/mendatangkan kemaslahatan) dan dar`ul mafâsid (menghapus semua bahaya dan kerusakan). Semua yang merusak dan mengganggu boleh dihilangkan sesuai dengan tingkatan kerusakan dan gangguan yang timbul. Hal ini dijelaskan dalam sabda Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wassallam:

لَا ضَرَرَ وَلَا ضِرَارَ

“Tidak boleh ada bahaya dan tidak boleh membayakan”
(HR Ibnu Majah dan dishohihkan al-Albani dalam Irwa’ al-ghalil no. 896).

Dari sini, para Ulama menetapkan kaedah yang berbunyi:

الضَرَرَ يُزَالُ

“Semua madharat (bahaya, gangguan) (harus) dihilangkan.”

Sehingga semua yang mengganggu dan merosak harus dihilangkan (dilenyapkan) sesuai dengan tingkat kerosakan yang ditimbulkannya.
Tentang masalah membunuh serangga yang sering ada di dalam rumah seperti lipas, semut dan sejenisnya pernah ditanyakan kepada Syaikh Bin Bâz rahimahullâh dan beliau menjawab:

Serangga-serangga tersebut apabila menimbulkan gangguan maka boleh dibunuh, namun tidak boleh dilakukan dengan menggunakan api (dibakar). Boleh dibunuh dengan berbagai alat pembasmi lainnya dengan dasar sabda Rasûlullâh Shallallahu ‘Alaihi Wassallam:

خَمْسٌ فَوَاسِقُ يُقْتَلْنَ فِى الْحِلِّ وَالْحَرَمِ الْحَيَّةُ وَالْغُرَابُ الأَبْقَعُ وَالْفَارَةُ وَالْكَلْبُ الْعَقُورُ وَالْحُدَيَّا

“Lima (haiwan) perosak yang boleh dibunuh di luar tanah suci dan di tanah suci iaitu: ular, gagak, tikus, serigala dan rajawali.”
(Muttafaqun ‘alaihi)

Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wassallam telah memberitahukan bahwa sifat pengganggu melekat pada haiwan-haiwan tersebut. Dalam bahasa , binatang-binatang pengganggu itu disebut fawâsiq. Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wassallam pun mengizinkan untuk membunuhnya.
Demikian juga serangga-serangga, diperbolehkan membunuhnya di tanah suci dan luar tanah suci apabila binatang-binatang tersebut menimbulkan gangguan, seperti semut, lipas, nyamuk dan haiwan lain menimbulkan gangguan.

(Majmû’ Fatâwa wa Maqâlât Mutanawwi’ah 5/301-302)
sumber: http://majalah-assunnah.com/

Hukum Membunuh Semut Rumah
 

ما حكم قتل النمل القارص ، حتى لو لم يقرص ، وكذا قتل باقي أنواع الحشرات ، التي في المنازل وغيرها ، حتى لو لم يكن منها الأذى ؟

Pertanyaan, “Apa hukum membunuh semut yang suka menggigit meski ketika itu sedang tidak menggigit? Demikian pula, apa hukum membunuh binatang-binatang kecil lain yang biasa ada di rumah atau pun tempat yang lain meski tidak mengganggu?”

الإجابة :
ينتبه أن لا يقتل إلا ما كان مؤذيا ، أما الذي لا يؤذي فلا يقتل ، والأذى أنواع ، ومن الأذى بأن يكون وجودها في البيت ، وفي أماكن الجلوس ، هذا يعتبر نوعا من الأذى ، لا أحد يقبل الحشرات في بيته ، فيجوز إبعادها أو قتلها ، لا حرج إن شاء الله تعالى . والله أعلم .

Jawaban Syaikh Abdul Muhsin bin Nashir al Ubaikan:
“Perhatikan, tidak boleh membunuh haiwan kecuali yang mengganggu. Sedangkan haiwan yang tidak mengganggu itu tidak boleh dibunuh. Bentuk gangguan haiwan kepada manusia itu beragam bentuknya. Diantara bentuk gangguan haiwan adalah keberadaannya di dalam rumah, atau di tempat-tempat yang biasa diduduki oleh orang. Keadaan  ini dianggap  gangguan. Tidak ada seorang pun yang ingin rumahnya dipenuhi oleh berbagai macam haiwan kecil-kecil. Sehingga haiwan-haiwan yang ada di rumah itu boleh diusir atau pun dibunuh. Sekali lagi, hukumnya adalah tidak mengapa, insya Allah”.

Sumber: http://al-obeikan.com/show_fatwa/3234.html

Comments

Tak Lupa Komen

Article   0 Comments
Banner
Banner
Banner
Banner
Advertise Text Here[RM20]

Rahsia Besarkan Zakar DENGAN Mudah Klik Sini 

Rahsia Awek Muda dan Kekal Cantik Klik Sini 

Petua Tahan Lama Jimak Di Ranjang Klik Sini 

Cara Nak Henan Awek DENGAN Senang Klik Sini 

Cara jemput rezeki 3 angka kurang dari sejam. Macam x percaya jom tengokKlik Sini 
ping your blog, website, or rss feed for free my ping in totalping.com Page Rank Check